اوضاع فرهنگی اندلس در دوران حکومت امویان (138-422.ق)
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده معصومه دهقان ماحفروزمحله
- استاد راهنما علی رمضانی پاچی
- سال انتشار 1393
چکیده
بخش اعظم اسپانیا (اندلس) حدود " 7قرن " جزء دارلااسلام بود ، رونق و شکوفایی فرهنگ و تمدن اسلامی در این سرزمین آن را به یکی از درخشان ترین مراکز و کانون های علمی جهان بدل کرده بود که بر سراسر اروپا پرتو افکند. اندلس بر خلاف برخی دیگر مناطق اسلامی همچون مغرب اقصی ، گرایشی به انزوا گزیدن از سرزمین های مرکزی جهان اسلامی نداشت. حاکمان آن جا پس از استحکام بخشیدن به حکومت خود ، در جهت پیوند با سنت های علمی ، شرقی اسلامی اهتمام ورزیدند که حاصل آن رونق یافتن بازار علم ودانش به ویژه از سده چهارم هجری به بعد بود. فعالیتها و توانی های مسلمانان اندلس در رشته هایی مثل : نجوم ، ریاضیات ، گیاه شناسی و پزشکی و.... . و سهم آنان را در ترقی و توسعه ی این علوم نشان داده است. علاوه براین ، آنها توانستند پایه های تمدنی ریشه دار را پایه گذاری کنند و در زمینه های فکری و فلسفی به پیشرفتهای چشمگیری دست یابند و در نتیجه بسیاری از علمای شرق را به خود و جذب کنند و بسیاری از دانشمندان بزرگ را پرورش دهند که هر کدام از آنها آثار بسیار ارزنده ای در زمینه ی فلسفه ، ادبیات را پدید آوردند. این تمدن چنان گسترده بود که بسیاری از علمای اندلس و شمال آفریقا درباره تاریخ این کشور کتابهای با ارزشی تالیف کرده اند. همچنین عده ای از مورخان غربی و مستشرقان اروپایی نیز دراین باره کتابهایی نوشته اند و مطالب قالب توجه ارائه کردند ، بسیاری از آنها در مورد حکومت اسلامی اندلس به خوبی داوری کرده و منصفانه اعتراف نمودند که مسلمانان در پیشرفت تمدن اروپایی سهم به سزایی داشتند و پلی برای انتقال فرهنگ و تمدن و زمینه ساز نهضت فکری اروپا بوده اند. در این تحقیق سعی گردیده ، تا جاییکه امکان دارد گوشه هایی از این تمدن شگرف مورد بررسی قرار گرفته و تاثیراتی که چه از نظر فرهنگ اروپایی – اسلامی و چه از نظر اسلامی – اروپایی باز بینی گردیده و حتی المقدور شناسانده شود. واژگان کلیدی : اندلس – حکومت امویان – اوضاع فرهنگی – مسلمانان – اسلام – اروپا.
منابع مشابه
واکاوی ساختار و کارهای قضایی فقیهان مالکی در دوره حکومت امویان اندلس (138 - 422ق)
واکاوی ساختار و کارهای قضایی فقیهان مالکی در دوره حکومت امویان اندلس (138 - 422ق) [1] سیدمحمد موسوی* چکیده امویان اندلس از 138 تا 422 هجری قمری، با فراز و فرودهایی، بر آن سرزمین فرمان راندند. عبدالرحمن بنمعاویه بنهشام بنحکم موجودیت خود را در آن سرزمین اعلام کرد (138 ق) و شانزده نفر پس از او در سالیان درازی، بر این سامان حکم راندند که آخرینشان، هشام بنمحمّد بنعبدالملک بنعبدالرّحمان بود. آنا...
متن کاملمناسبات فرهنگی میان امویان اندلس وعباسیان(138-422ق)(756-1031میلادی)
عباسیان با تشکیل حکومت در سال 132هـ . ق، به مدت پنج قرن توانستند در فضای سیاسی و فرهنگی جهان اسلام، یکی از مقتدرترین حکومت های اسلامی باشند. امویان اندلس هم توانستند با تشکیل حکومت در سال 138هـ . ق در اندلس، حکومت اسلامی ایجاد کنند و البته تا قرن 9 هجری بر حکومت های پس از خود نیز، تأثیرات به سزایی داشتند. از زمان تشکیل حکومت امویان اندلس، مسایل سیاسی و فرهنگی این دو حکومت به هم گره خورده بود. پ...
عوامل موثر در تعاملات فرهنگی و تمدنی مسلمانان و مسیحیان در اندلس(عصر اموی)
پس از شکلگیری حکومت اسلامی توسط پیامبر در یثرب، مدنیت اسلامی نیز پایهگذاری نمادین شد. درپی گسترش اسلام در جزیرهالعرب، بینالنهرین، ایران، روم، مصر، ماوراءالنهر، شمال آفریقا و سرانجام جنوب اروپا، تمدن نوپای اسلامی وارد مرحله جدیدی گردید. لذا تلاش بیشتر برای تعاملات فرهنگی و نیز شکوفایی، توسعه و انتقال تمدن اسلامی احساس شد. اسپانیای اسلامی قبل از ورود مسلمانان به لحاظ فرهنگی و تمدنی وضعیت منا...
متن کاملبررسی رابطه عرب ها وبربرها در اندلس از شروع فتح تا به وجودآمدن دولت امویان اندلس(138-92ه.ق)
بعداز فتح مغرب مسلمانان اعم از عرب وبربر، درپی فتوحات دیگری بودند تادروهله اول زمینه هرچه بیشتر نشراسلام را فراهم آورند آمادگی عرب وبربر به عنوان دوعنصر غالب بابروز شرایط مناسب ، زمینه فتح دورترین مناطق وسیع غرب جهان شناخته شده آن روز یعنی اسپانیا رادرسال 92ه.ق ممکن ساخت. بافتح تدریجی اسپانیا اسلام تقریباً تمامی این سرزمین رافراگرفت وجامعه جدیدی رادرآنجا یعنی اندلس به وجود آورد که خود طی دوران ط...
15 صفحه اولپیوند فکری تکفیریهای داعش با حکومت امویان
ظهور جریان وهابیت و در پی آن پدیدار شدن پدیدههای جدید فکری و سیاسی همانند طالبان، القاعده، القاعده فی بلاد الرافدین و داعش، مدعیان متفاوتی را در گفتمان دینی جهان اسلام رقم زد. رهاورد این جریان و گفتمان، ترویج نوع مشخصی از عقیده و باور دینی و رویۀ متفاوتی از عمل فقهی نسبت به مسلمانان دیگر است که برای غلبه بر دیگر جوامع مسلمان، به تکفیر مسلمانان دیگر پرداخت و تصویر جدیدی از خشونت معطوف به دیندار...
متن کاملاوضاع اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی فارس در دوره خلفا(از آغاز خلفای راشدین تا پایان حکومت امویان)
با ورود اسلام به ایران تحولات شگرفی در شوونات مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی ایران پدید آمد.
منابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023